گیمیفیکیشن در مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) – قسمت چهارم و آخر

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

برای این‌که گیمیفیکیشن را در ارتباط با مشتریانتان به کار بگیرید، باید مکانیزم‌هایی را طراحی کنید که مشتری، مشغول کسب‌وکار شما باشد و بتوانید او را Engage کنید. کلمه Engagement، کلیدواژه مهمی در گیمیفیکیشن است. اگرچند ساعت گوشی تلفن خود را در مکانی جا بگذارید و در این مدت، تمام حواستان به این باشد که نوشته‌هایتان چقدر در اینستاگرام و فیسبوک و… لایک گرفته‌اند، یعنی این اپلیکیشن‌ها حسابی شما را مشغول کرده‌اند!

از ابزارهای قیمت‌گذاری تبعیضی به‌خوبی استفاده کنید. تا جایی که امکان دارد، دستورالعمل‌هایی را تعریف کنید که به ازای مبلغ و تعداد خرید بالاتر، تخفیف بیشتری برای مشتری قائل شوند. مانند شرکت‌های بیمه خودرو، طوری برنامه قیمت‌گذاری و تخفیف را بچینید که مشتریان وفادارتان، به گزینه دیگری فکر نکنند.

از امکاناتی که تجارت الکترونیک در برقراری ارتباط با مشتریان ایجاد کرده، غافل نشوید. اپلیکیشن‌های خاص بنویسید، چالش‌های هیجان‌آور در ذهن مخاطبان ایجاد کنید و اجازه بدهید لحظه شیرین حل مسئله را با شما تجربه کنند. در طراحی وب‌سایت، خودتان را جای مشتری بگذارید و ببینید چه اقدامی باعث می‌شود که دوباره به سایت شما بازگردد. همه این موارد باید بر مبنای انگیزش درونی افراد باشد.

باشگاه مشتریان، فضایی غیررسمی ‌است که به‌خوبی می‌توانید از ابرازهای امتیاز دادن، مقام دادن، معرفی‌ برترین‌ها و سایر ابزارهای گیمیفیکیشن استفاده کنید، ولی پیاده‌سازی گیمیفیکیشن را فقط به این تعاریف کلاسیک، محدود نکنید. به‌عنوان‌مثال، اگر درزمینهٔ آموزش فعالیت می‌کنید، خصوصاً درصورتی‌که مخاطبان‌تان کودکان هستند، یادگیری مبتنی بر بازی را در دستور کارتان قرار دهید و جذابیت را به روش تدریس‌تان اضافه کنید. کودکان دهه ۵۰، خاطرات شیرینی از کلاس درس مرحوم نیرزاده دارند که فیلمی کوتاه از آن کلاس را در ادامه می‌آوریم.

یکی از نمونه‌های موفق داخلی در این زمینه، برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پروژه با عنوان PMigloo (خانه اسکیمو) توسط شرکت راهبران سیستم رستاک است که توسط دوست خوبمان،‌ آقای مهندس علی واحدی دیز مدیریت می‌شود. در این دوره، شرکت‌کنندگان در تیم‌های مجزا تقسیم می‌شوند و با قبول مسئولیت‌های مختلف، در یک رقابت چالشی و هیجان‌انگیز شرکت می‌کنند. جنبه‌های مختلف مدیریت پروژه مانند مدیریت زمان، محدوده، هزینه، کیفیت، ریسک، تدارکات و کار تیمی، به‌صورت عملی و در یک بازی به شرکت‌کنندگان آموزش داده می‌شود. محصول نهایی این کارگاه جذاب و هیجان‌انگیز، سازه فیزیکی به نام Igloo (خانه اسکیمو) است. فیلم کوتاهی از این دوره را در ادامه مطلب مشاهده بفرمایید.

نوشته: مجید برقی

advanced divider

جهت دریافت آخرین مقالات آموزشی، اخبار و جشنواره ها در خبرنامه ما عضو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نگاهی به این مطالب هم بیاندازید، شاید برایتان مفید واقع شد...

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram