کاربرد Data Mining در CRM

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

یکی از جملات معروف در CRM این است که “جذب مشتری جدید، بسیار گران‌تر از نگهداشتن مشتری فعلی و پیش‌گیری از ریزش اوست”. هنگامی‌که یک مشتری ارزشمند، سازمان را ترک می‌کند، همه به این فکر می‌افتند که آیا علائمی وجود نداشت تا بتوان نارضایتی او را پیش‌بینی کرد؟

مثال زیر به شما توضیح می‌دهد که چگونه Data Mining در CRM کاربرد دارد و باعث افزایش سودآوری سازمان شود:

یک شرکت را در نظر بگیرید که اطلاعات مشتریانش را در CRM نگه می‌دارد و داده‌های بسیاری را برای توصیف رفتار مشتریان و اطلاعات شخصی آنان ذخیره می‌‌کند. همه مشتریانی که در دو سال گذشته با شرکت در ارتباط بودند، مورد بررسی قرار می‌گیرند و به دودسته فعال و غیرفعال تقسیم می‌شوند.

مشتریان فعال کسانی هستند که در حال حاضر از شرکت خرید دارند و مشتریان غیرفعال، دیگر خرید نمی‌کنند. مدل پیش‌بینی در Data Mining، شباهت‌های بین مشتریان غیرفعال را از بین انبوه داده‌ها استخراج می‌کند و با توجه به الگوهای به دست آمده، احتمال رویگردانی هر مشتری را در دو سال آینده، محاسبه می‌نماید.

الگوهای کشف‌شده از میان این داده‌ها، مشخص می‌کند مشتریانی که قصد ترک شرکت را دارند، چه رفتاری را انجام می‌دهند. به کارگیری تکنیک‌های داده‌ کاوی در CRM به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با تحلیل رفتار مشتریان، آن دسته از مشتریان که بالاترین احتمال ترک رادارند، شناسایی کنند و با ارائه پیشنهاد‌های ویژه، آنان را راضی و حتی وفادار نمایند.

Data Mining در CRM کاربردهای بسیاری دارد که در مطالب بعدی به آن خواهیم پرداخت.

نوشته:  مجید برقی

 

advanced divider

جهت دریافت آخرین مقالات آموزشی، اخبار و جشنواره ها در خبرنامه ما عضو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نگاهی به این مطالب هم بیاندازید، شاید برایتان مفید واقع شد...

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram