فن‌آوری‌های جدید در ارتباط شرکت آمازون با مشتریان

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

وب‌سایت آمازون، بزرگترین کتاب‌فروشی آنلاین جهان است که در سال ۲۰۱۴، رکورد ۶۳ درصد فروش آنلاین کتاب و ۴۰ درصد کل فروش کتاب دنیا را از طریق خرده فروشی به دست آورد. فروش این سایت حدود ۷۵ میلیارد دلار است. اگر بخواهید نسبت به این رقم حس درستی داشته باشید، باید بگویم که پیش‌بینی فروش نفت ایران در سال ۱۳۹۴ چیزی حدود ۳۰ میلیارد دلار است!

آمازون همچنین بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایالات متحده محسوب می‌شود و در وب‌سایت خود به جز کتاب، محصولات متنوعی چون پخش کننده دی وی دی، ام پی تری پلیر، انواع نرم‌افزار، بازی ویدئویی، وسایل الکترونیکی، زیورآلات، مبلمان، غذا، اسباب بازی و پوشاک نیز می‌فروشد.

تقریباً روزی نیست که خبری از خدمات جدید این شرکت اینترنتی در زمینه فروش کالا به گوش نرسد و به همین دلیل سود و درآمدی سرشار، نصیب بنیانگذاران این فروشگاه اینترنتی شده است. چند نمونه از نوآوری‌های آمازون را در ادامه بررسی می‌کنیم.

آمازون اخیرا سیستم تازه‌ای را معرفی کرده که سبک پول در آوردن مولفان و ناشران از کتاب هایشان را به کلی متحول می کند؛ بدین صورت که در این طرح، شرکت آمازون براساس تعداد صفحات خوانده شده از یک کتاب به مولفانشان پول می دهد، نه بر پایه تعداد نسخه های فروخته شده از آن. قوانین جدید در مورد مولفانی اعمال می شود که در برنامه آمازون موسوم به انتشار مستقیم از طریق کیندل (KDP) مشارکت داشته باشند. گفتنی است که این برنامه به مولفان امکان می‌دهد خودشان آثارشان را منتشر کنند. به این ترتیب،‌ مشتریان مجبور نیستند همه هزینه کتاب را پرداخت کنند، بلکه فقط هزینه صفحاتی از کتاب را که مطالعه می‌کنند، می‌پردازند.

این شرکت همچنین با کمک تکنولوژی‌های نوین چاپ و تولید کتاب، اقدام به ارائه کتاب‌هایی بر اساس سیستم “چاپ بنابر تقاضا” نموده است که در این روش به جای چاپ و انبار کتاب در تعداد وسیع، تنها با نگهداری فایل الکترونیکی کتاب‌ها، پس از سفارش مشتری، اقدام به چاپ و تولید یک یا چند نسخه از کتاب نموده، آنها را به آدرس مشتری ارسال می‌کند.

سرویس آمازون پرایم، برنامه‌ای است که امکان استفاده از خرید رایگان را برای مدت دو روز از بین میلیون‌ها کالا ممکن می‌کند. در هفته‌ی سوم ماه دسامبر در حدود یک میلیون نفر به جمع کاربران آمازون پرایم پیوستند. در شلوغ‌ترین روز کاری آمازون، رکورد فروش کالاهایی که توسط کاربران پرایم خریداری شده بود، شکست. آمارهای فروش ثبت شده در روزهای منتهی به تعطیلات سال نو میلادی برای آمازون، بهترین ارقام ثبت شده در جهان است. روز دوشنبه‌ی دیجیتال در حدود ۳۶٫۸ میلیون کالا از نقاط مختلف جهان سفارش داده شد که آمار ۴۲۶ سفارش را در هر ثانیه رقم زده است!

با وجود این که ۱۳۲ هزار نفر برای آمازون کار می‌کنند، ولی ارسال سریع این حجم وسیع از سفارشات، بدون استفاده از روبوت‌های هوشمند امکان پذیر نیست. در فیلم اول که در ادامه می‌آید، سیستم مکانیزه آمازون را تماشا کنید.

advanced divider

جهت دریافت آخرین مقالات آموزشی، اخبار و جشنواره ها در خبرنامه ما عضو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نگاهی به این مطالب هم بیاندازید، شاید برایتان مفید واقع شد...

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram