به دنبال مشتریان وفادار هستید؟

loyal customer

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

یکی از مهم‌ترین دلایلی که شرکت‌ها به سراغ راه‌کارهای مدیریت ارتباط با مشتری می‌روند، طراحی برنامه‌های وادارسازی مشتریان است. مشتریان وفادار درباره کسب و کار شما به نیکی صحبت می‌کنند. آن‌ها علاوه بر این‌که خودشان به استفاده از محصول یا خدمت ادامه می‌دهند، برای شما مشتریان جدید می‌آوردند و هزینه‌های جذب مشتریان جدید را کاهش می‌دهند

مدل‌های مختلفی برای اندازه‌گیری رضایت و وفاداری مشتریان معرفی‌شده که NPS از معروف‌ترین ‌آن‌هاست. این مدل با پرسیدن یک سؤال ساده که “آیا شرکت ما را به دوستان یا همکاران خودتان توصیه می‌کنید؟”، میزان وفاداری مشتری را به‌صورت سریع و نسبتاً دقیق اندازه‌گیری کند.

همین مدل‌ها را می‌توان در مورد کارکنان سازمان هم به کار گرفت. کارمندان شما، سفیران برندتان هستند و اگر خودشان به محصول یا خدماتی که ارائه می‌کنند اعتقاد نداشته باشند، مشتریان این موضوع را حس خواهند کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که درصد بالایی از توقف ارتباط مشتریان با سازمان‌ها به خاطر عملکرد نامناسب کارکنان بوده است. این عدد را حتی تا ۶۰% هم عنوان کرده‌اند.

معمولاً در کلاس‌های آموزشی یا مشاوره‌ها، از کارکنان سازمان می‌پرسم که آیا خودشان از محصول یا خدمت کسب‌وکارشان استفاده می‌کنند یا آن را به نزدیکان‌شان توصیه می‌کنند؟ مثلاً از کارکنان بانک می‌پرسم آیا سرمایه خودتان یا بستگان نزدیکتان را در همین بانک نگهداری می‌کنید یا ترجیح می‌دهید به‌عنوان مشتری حقیقی، سرمایه‌تان را به بانک دیگری بسپارید؟

ایجاد یک فرهنگ‌سازمانی قوی که به کارمندان ارزش‌های سازمان را آموزش دهد، بر وفاداری برند توسط خودشان و انتقال این حس به مشتریان، تأثیر دارد. در کنار برنامه‌های وفادارسازی مشتریان، برنامه جذب و نگهداری کارمندان مستعد را هم اجرا کنید. آن‌ها در شرایط خوب و بد همراه شما خواهند بود و اگر به کمک‌شان نیاز داشته باشید، به‌صورت متعهدانه زمان و انرژی خود را به حل مسائل سازمان اختصاص خواهند داد. در مقابل، استخدام کارمندان ضعیف به تصویری که از شرکت شما در ذهن مخاطبان ایجاد می‌شود، ضربه می‌زند.

نوشته: مجید برقی

advanced divider

جهت دریافت آخرین مقالات آموزشی، اخبار و جشنواره ها در خبرنامه ما عضو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نگاهی به این مطالب هم بیاندازید، شاید برایتان مفید واقع شد...

این مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram